Beetje boos!

Het lijkt er steeds meer op dat de huidige manier van aanbesteden spaak dreigt te gaan lopen. Neem alleen al dit onderstaande bericht op Linkedin. Misschien gaat de manier hoe we aanbesteden wel sneller veranderen dan we allemaal denken.  Als opdrachtgever geef je aan wat je aanbesteed wilt hebben en zoek je de aannemer erbij. Maar is die manier van denken nu nog wel houdbaar? En misschien nog wel belangrijker hoe gaat die nieuwe rol er dan uit zien? Ik heb daar inmiddels wel een ervaring mee…

Probleem

Op Linkedin kwam ik onderstaand bericht tegen van een woningstichting die blijkbaar wat onderhoudswerkzaamheden heeft aan te besteden.

Donderdag, 4(!) dagen voor een aanbesteding van drie (redelijk)gerenommeerde aannemers te horen gekregen dat ze toch niet willen aanbesteden. Ze willen wel één op één. Chantage, immers waar vinden we nu nog vervangers? Ketensamenwerking noemt een van de drie dat. De ander zegt dat één op één goed en beter is voor de aannemer en dus ook voor de opdrachtgever. Mijn mond valt open van verbazing en ik stamel nog zoiets van ” uhh bedankt  voor het bellen”. Nu ben ik een beetje boos…

Ja, ik snap wel dat je als opdrachtgever raar staat te kijken als je 5 voor 12 te horen krijgt dat je zorgvuldig geplande aanbesteding dreigt te mislukken. Maar, ik snap die aannemers ook wel. Waarom zou je met die overvloed aan werkzaamheden nog in concurrentie gaan inschrijven? Er is werk zat voor iedereen. Ze zijn al lang blij als ze het werk dat ze doen goed en op tijd af kunnen krijgen. De opmerking van een van die aannemers over ketensamenwerking is er eentje om in de gaten te houden. Want die aannemer lijkt het te snappen!

Ik denk dat als we niet heel snel de manier van aanbesteden gaan aanpassen, dit “teruggeven” van de uitnodiging steeds vaker zal gaan plaatsvinden. Maar wat kun je hier dan aan doen? Op zich is dat niet zo lastig… In zeker zin zal je inderdaad één op één moeten gaan aanbesteden. Maar je moet ook een oplossing bedenken om dan wel de juiste aannemer te kiezen. En niet te vergeten, je wilt ook dat zijn prijs marktconform is. Je wil uiteraard niet getild worden omdat er geen concurrentie meer is…

Oplossing

En als ik nu zeg dat je het ook kan omdraaien? Gewoon, zoals ik het zeg… In plaats van de werkzaamheden aan te besteden, besteed je de aannemer aan. Nu vraag je als opdrachtgever de werkzaamheden uit, in dit geval het renoveren van woningen. In een omgekeerde uitvraag stel je een andere vraag, namelijk: “Wie is de beste aannemer die mij kan helpen deze woningen te renoveren?” Niet langer draait het om de feitelijke werkzaamheden die er gedaan moeten worden maar het gaat er om dat een aannemer kan aantonen dat hij voor jou de meest geschikte partner is. Dat hij snapt dat hij slechts een schakel is in de keten van werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. Je hebt elkaar als opdrachtgever en opdrachtnemer nodig om tot een succesvol project te komen. Een aannemer zit ook helemaal niet te wachten op een vechtcontract.

Je vraagt niet om de laagste prijs maar je vraagt om samenwerking en vakmanschap! Dat zijn de kwaliteiten waar aannemers zich in willen onderscheiden en waar ze enthousiast van worden. Ze willen de beste zijn, trots zijn op wat ze doen! Natuurlijk geef je bij de uitvraag het plafondbedrag mee waarvoor je denkt de werkzaamheden uit te willen laten voeren. Dat is jouw vakmanschap -als opdrachtgever- door het juiste plafondbedrag te bepalen.

Ja, en dan ben je na deze mislukte aanbesteding een beetje boos. Ik snap dat wel, maar ik denk dat hij misschien ook gewoon een beetje boos is op zichzelf. Hij had misschien vooraf beter kunnen  anticiperen op de veranderende marktsituatie. Mijn advies: Uithuilen en opnieuw beginnen maar dan de aannemer gaan aanbesteden in plaats van zijn werkzaamheden.

Als je zelf een keer “omgekeerd” wilt aanbesteden en je vindt het een beetje spannend, ik kom graag een keer een kop koffie drinken om je over te halen om het gewoon eens een keer te proberen. 

© lbbrhzn.nl

5 Thoughts to “Beetje boos!”

  1. ook hier recent een genodigde van een onderhandse die zegt ik doe niet mee. Toch Sander, stel nu dat dit bedrijf had gewonnen dat hij 1 op 1 mocht bieden. Dan nog was het argument waarschijnlijk niet veranderd namelijk “ik heb het te druk” en dat is natuurlijk niet anders geworden.

  2. lbbrhzn

    Het is daarom belangrijk dat je gemotiveerde aannemers weet uit te vragen. Zorg voor voldoende marktcontact. Je moet weten wat er speelt als opdrachtgever. Misschien is het zelfs een optie om je werkzaamheden uit te stellen…

    1. Ik ga in mijn opmerking er al van uit dat er goed marktcontact is maar je kan nu eenmaal niet weten als aannemer (laat staan als opdrachtgever) wat er later dan die afspraak, op zijn pad komt en welke aanbiedingen hij heeft gewonnen en verloren en dus hoe druk hij het op moment supreme heeft.

    2. Uitstellen? Bij mijn werken ligt dat vaak heel moeilijk omdat alles integraal met andere werken is gepland. Wel moeten veel aanbesteders eens bij zichzelf nadenken waar ze mee bezig zijn. Ze doen mega lang over een voortraject en geven de inschrijver VEEL te kort de tijd. Als je dat laatste aankaart wil men het soms een fractie verruimen maar vaak weigert men daar aan mee te werken. Een als je kijkt welke noodzaak daartoe is, is dat vaak wat onzinnig argument (of alleen gekeken naar de interne problematiek).

  3. lbbrhzn

    het is inderdaad een ontzettend kwetsbaar proces. Alles is met elkaar verknoopt…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.