Een circulaire zoutstrooier aanschaffen, hoe doe je dat?

Het is donderdag 19 april 2018, buiten is het 29 graden en ik sta binnen een presentatie te houden tijdens het “Nationaal Gladheidsbestrijdingscongres 2018”. Samen met een collega van mij van de provincie Overijssel mogen we wereldkundig maken dat we een circulaire zoutstrooier gaan aanschaffen! Hoe cool is dat!

Ik hoor jullie al denken: “een circulaire watte?”, ja een zoutstrooier. Zout an sich is natuurlijk niet circulair te maken. We strooien het en dat is niet meer terug te winnen. Maar we strooien wel steeds zuiniger door slechts een theelepel zout per m2 te gebruiken. Het zijn dus de machines die steeds geavanceerder en slimmer worden. Maar is een dergelijke machine dan ook circulair te maken?

Jazeker! Er zijn echter wel een paar harde eisen die we als provincie belangrijk vinden:

  • Bedrijfszekerheid en veiligheid, dus geen extra kinderziektes en storingen. Hij moet het gewoon doen!
  • Er moet rekening gehouden worden met het lopende inkoopcontract met onze leverancier.
  • Hij mag niet duurder worden dan een nieuwe strooier.

De strooimachines schrijven we normaliter af in tien jaar. Dan leveren/ruilen we hem weer in en kopen een nieuwe. De oude machine verdwijnt ergens naar een tweedehands markt in Polen om daar dan nog enkele jaren dienst te doen om vervolgens als oud ijzer te worden verhandeld. Maar stel nu dat je hem niet inruilt maar laat refurbishen en hem gelijk voorziet van de nieuwste technische updates en software? Je geeft hem een upgrade. De leverancier denkt mee en blijkt technisch in staat te zijn om dit te kunnen gaan doen. Nieuwsgierigheid en enthousiasme winnen het van de “ja, maar”!

Circulariteit als nieuw businessmodel

Ook willen we natuurlijk graag weten of we het meetbaar kunnen maken hoe circulair hij dan is geworden. De zoutstrooier bestaat uit een stalen bak op een stalen frame. Staal is een van de grootste CO2 veroorzakers. Stel nu dat je de stalen onderdelen gaat hergebruiken door ze te stralen en te voorzien van een nieuwe poedercoating? Hoeveel ton CO2 hebben we hiermee dan bespaard? Het zal een heel traject gaan worden waarbij we samen met de leverancier gaan kijken wat er mogelijk en haalbaar is.

Optimaliseren strooiroutes

Alleen een circulaire strooier is leuk maar het is ook belangrijk om te kijken naar waar je aan het strooien bent. In Overijssel wordt er 825 kilometer aan wegen en 510 kilometer aan fietspaden gestrooid. Maar ook de gemeenten zijn dan aan het strooien en dan is het de vraag wie strooit nu welke weg? Als je wil voorkomen dat er wegen (kruisingen vooral) dubbel worden gestrooid dan moet je de strooiroutes op elkaar afstemmen. Het blijkt ook dat sommige strooiroutes veel langer zijn dan anderen. Om efficiënt te werken moeten de routes zo zijn ingericht dat iedere route ongeveer even lang is. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen zul je de strooiroutes moeten optimaliseren. Hiervoor moet je o.a. in overleg met de gemeenten waar je doorheen rijdt. Een hele klus om dat te organiseren maar het levert uiteindelijk wel de duurzaamheidswinst op die we met elkaar willen bereiken. Immers, het is ook een mooie gelegenheid om (circulaire) kennis met elkaar te delen.

Maar het is wel een leuke zoektocht. Het vraagt om lef en doorzettingsvermogen. Het is zelfs zo leuk dat een medewerker betrokken bij dit project eigenlijk zijn pensioen ervoor zou willen uitstellen.

 

2 reacties

  1. rabc2015 schreef:

    je stelt:
    “- Bedrijfszekerheid en veiligheid, dus geen extra kinderziektes en storingen. Hij moet het gewoon doen!
    – Er moet rekening gehouden worden met het lopende inkoopcontract met onze leverancier.
    – Hij mag niet duurder worden dan een nieuwe strooier.”
    Zou heel goed haalbaar KUNNEN zijn maar het lijken me universele wensen … geen eisen …
    – Kinderziektes kunnen bij elke upgrade optreden … niemand wenst ze … als het zit in stralen en poedercoaten is het ook niet logisch te denken dat ze optreden. als daarentegen techniek en software wordt aangepast kan het altijd optreden. maar technische verbeteringen en software aanpassingen zullen ook bij niet circulair optreden.
    – rekening houden met inkoopcontract? kan je die toelichten? want daar kan je hel veel mee bedoelen. (als de afschrijving in 10 jaar is ga ik er niet vanuit dat je een leveringscontract hebt van meer dan 10 jaar. wel kan ik me voorstellen dat als er eentje total loss raakt de firma er eentje moet bijleveren en tot einde contract service moet blijven leveren. zodra je lopende het contract iets anders inkoopt breek je toch per definitie in?
    – niet te verwachten dat het duurder wordt maar duurzaam hoeft toch niet gratis te zijn. De eis lijkt me erg arbitrair. Als dat je zegt hij moet ook nog 10 % goedkoper worden of Hij mag maximaal 15 % duurder worden, is dat ook maar een slag in de lucht. Ik vind dat je juist open zou moeten staan in die prijs. Als het duurder wordt dan zal hij weinig verkopen. Dus de prijs reguleert zichzelf wel.
    – Overigens: als je er van uit gaat dat het met stralen en poedercoaten is op te lossen betekent het mogelijk dat je als materieelbeheerder wel wat vaker ‘zelf’ in die 10 jaar moet coaten en ontroesten.
    en zo kom je dan weer sneller op de gedachte van niet kopen maar leasen. laat de fabrikant het risico van het onderhoud dragen.

  2. lbbrhzn schreef:

    Hoi Rob,

    Er spelen bij zoutstrooiers een paar dingen. Ten eerste en het belangrijkste is wel veiligheid. Hierbij kunnen geen risico’s worden gelopen bij het niet functioneren van de machines. want dat zou gevaarlijke situaties kunnen opleveren bij winters weer. Dingen moeten dus betrouwbaar en getest zijn. Learning on the job is er niet bij! Tevens is er een bestaand onderhoudscontract, daar is nooit sprake bij geweest dat circulariteit een onderdeel zou zijn. Die contractvoorwaarden dienen gerespecteerd te worden. Als laatste is het budget. Dat is voor de korte termijn kaderstellend (dus niet duurder dan nieuw). Er is geen tijd maar ook geen budget om er extra geld bij te vragen. Mocht nu blijken bij deze ene strooier dat we dingen gaan ontdekken die nog voor verbetering kunnen zorgen, maar dat er extra financiering nodig is zal dat politiek afgetikt moeten worden. Helaas is er geen DGA of CEO die dit even af kan tikken.

    O ja, en dan heb je nog “leasen” dat is mogelijk een toekomstige stap. Immers waarom zouden we deze machines in eigendom willen hebben? Deze stap is voor nu te groot maar ik denk wel dat het een ontwikkeling is waar we naar toe kunnen groeien.

    Sander

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: