Om succesvol te zijn zal je onderscheidend moeten zijn.

Na afloop van een door mij gegeven presentatie, waarbij veel infra aannemers aanwezig waren merkte ik het weer. Het woord ‘lobbyen’ is nog steeds een spannend woord om te gebruiken binnen de infra-wereld. In mijn verhaal gaf ik aan dat aannemers meer moeten gaan lobbyen. Men moet actiever opzoek gaan naar het belang van de ander, om daar het eigen belang aan toe te voegen. Op deze manier kan je er een gezamenlijk belang van maken. Het zorgt voor succesvollere projecten waardoor je als aannemer ook zichtbaarder wordt. Misschien beter bekent als win-win.

Het verhaal achter het bedrijf wordt steeds belangrijker
Alleen onderscheidend zijn door de laagste prijs aan te bieden is niet meer voldoende. De introductie van EMVI heeft er voor gezorgd dat de markt zijn eerste stappen heeft gezet om op een andere manier te communiceren. Het schrijven van goede EMVI’s is echter binnenkort ook niet meer voldoende om je te kunnen onderscheiden.

Marktpartijen zullen zich in de toekomst echt op andere manieren in the picture moeten spelen. Kijk alleen al naar de de doelgroep die steeds groter wordt. Niet langer is alleen maar de opdrachtgever belangrijk maar wordt ook de bewoner en de gebruiker van de openbare ruimte komen steeds meer in beeld. De publieke opinie, de bewoners en bedrijven hebben ook een andere informatiebehoefte gekregen. Ze vragen van de overheid steeds meer als het gaat om het werken met aannemers die bijvoorbeeld duurzaamheid of energiebewustzijn hoog in het vaandel hebben staan. Het verhaal achter het bedrijf wordt steeds belangrijker.

Een band op bouwen
Het gaat dus steeds meer om de inhoud van het verhaal dat je wilt overbrengen. Je wilt dat er een band wordt opgebouwd met de bewoners en de gebruikers van de openbare ruimte waarin de werkzaamheden plaats gaan vinden. Dan blijkt dat de koopbereidheid bij de overheid groter wordt, immers je voegt meer waarde toe aan de werkzaamheden. mooi voorbeeld is het tv-programma ‘Wie is de Mol’. Ze bouwen een slimme relatie op met de kijkers door handig gebruik te maken van een app. Of het blad Allerhande van de AH. Dit is ‘mediadenken’ want je publiek is namelijk groter dan alleen de doelgroep voor wie je de werkzaamheden uitvoert. Wie is jouw publiek? Wat interesseert hen? Waarover kun je het samen hebben? Waar zit de passie van jouw bedrijf? Deel dat.

Wat kost een kilo asfalt eigenlijk?
Maar wat is dan leuke content om te delen met je doelgroepen gelieerd aan de infra wereld? Ik ben persoonlijk altijd wel geïnteresseerd in wat iets kost. Wat kost een kilo asfalt eigenlijk? Dit uitzoeken is een knap staaltje onderzoeksjournalistiek, maar ook een heel leuk format voor bedrijven die bijvoorbeeld duidelijk willen maken waarom hun product kost wat het kost, met als doel meer prijsbegrip. Zo wist ik tot voor kort niet dat het maken, leveren en aanbrengen van een kilogram asfalt slechts 10 cent per kost! Een pak melk van 1 liter is ook een kilo en dat kost tien keer zo veel. Dan kijk je toch weer heel anders naar asfaltwerkzaamheden.

Wat zijn jullie voorbeelden om op een leuke manieren duidelijk te maken waarom een product kost wat het kost?

Meer blogs lezen? Kijk even op www.lbbrhzn.nl.

2 Thoughts to “Om succesvol te zijn zal je onderscheidend moeten zijn.”

  1. rabc2015

    Dat aannemers meer oog moeten krijgen voor de belangen van andere partijen dan alleen hun eigen belang en met wat moeite dat van de OG dat deel ik.

    Ik wil je overigens uitdagen die noodzaak van lobbyen wat concreter te maken.
    Af en toe heb ik de indruk dat de invloed van de lobby van de sector misschien juist al te ver is doorgeslagen.
    Ik zal het in mijn NB toelichten.

    NB Ja dan is je eten een stuk duurder en dat is een kwartier later al verdwenen. De GWW is echt super goedkoop.
    Persoonlijk ontgaat me overigens het nut de kiloprijs te weten.
    Wat het onderhoud aan de stad kost en wat iedereen daar dus als gezin voor betaalt, zegt me meer.
    Idem wat een snelwegaanpassing van 3 miljard kost teruggerekend per gezin op het aantal gezinnen dat nut heeft bij deze aanpassing vind ik wel interessant. Ik vrees echter dat de GWW lobby dan ineens wat minder positief wordt gezien. Misschien dat we dan ook gaan inzien dat het telkens maar weer van materiaal veranderen op pleinen van centra niet echt een efficiënte uitgave is. Misschien dat we dan ook meer accepteren dat niet elke weg perfect hoeft te zijn. In Nederland hebben we super asfaltwegen; maar in de woonbuurten struikelen de mensen mijns inziens veel te vaak over zeer slechte elementenverhardingen omdat het onderhoud daar vaak op een behoorlijk laag niveau ligt.
    De asfaltlobby doet dus zijn werk ‘perfect’. De straatwerklobby heeft er inderdaad nog geen kaas van gegeten en er blijft onnodig veel werk onaangeroerd liggen.

    1. Sorry, je was in een spambox terecht gekomen (geen idee waarom).
      Je roert wel een mooi punt aan waarbij je aangeeft dat de prijs van 1 kilo asfalt niet zo interessant is. Toch gebeurd er wel wat omdat je een tweede vraag stelt waar je dan WEL in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Ik ben het overigens met je eens dat inzichten m.b.t. wat een reconstructie per ‘gezin’ zou kosten leuke vragen zijn om te beantwoorden. Ze zijn daar en tegen ook heel lastig omdat je soms dingen moet uitvoeren waarvoor slechts een beperkt aantal mensen voordeel uit halen (“hoezo moet ik meebetalen aan een snelweg als ik daar nooit overheen rij!”).
      Je punt over de lobby is ongegrond in mijn ogen. Ik gebruik bewust het negatief in de markt liggende woord ‘lobby’ om mensen te laten nadenken over de toegevoegde waarde die de markt kan hebben voor de overheid. We worden steeds kleiner en verliezen steeds meer kennis. Toch laten we die kennis die door de markt kan worden ingebracht maar mondjesmaat toe. Er schuilt angst achter… ik denk dat je die angst ‘werkelijkheid’ moet laten worden door bewust hier het gesprek en het experiment mee aan te gaan. Benoem het en het zal niet optreden! Ik ben daar van overtuigd.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.